2020. szeptembere óta tanítok a BGSzC Varga István Közgazdasági Technikumban, ez a harmadik alkalom, hogy pályázatot készítek a BGSzC módszertani kiírására. Idén két pályázattal is készültem, mert a tervezés szorosan összekapcsolódik több tantárggyal is, amit tanítok. Kifejezetten hasznosnak találom a pályázati lehetőséget, rengeteget tanultam a többi pályázó gyakorlati tapasztalataiból és inspiráló ötleteiből. A tanításban a legjobban azt szeretem, amikor a diákok érdeklődését felkeltve megtanítjuk őket az együtt gondolkodásra, ötleteik megvalósítására, a bennük lévő versenyszellem és vállalkozói szemlélet felébresztésére.
Az egyik pályázatom a kerttervezés matematikai oldalához kapcsolódik és részben éppen a kiírás témája adta az ötletet a megvalósított órákhoz. Szerettem volna a geometriát a gyakorlati életben kézzelfoghatóvá tenni a diákok számára. Az iskolánk hatalmas kertterülete kínálta a helyet a megvalósításhoz, és a tervezés így nem csupán a tanórák megtervezéséből állt számomra, hanem a tanulók számára is lehetőséget kínált egy való virágoskert megtervezéséhez, a lehető legszebb látvány kialakításához és a saját méréseken alapuló geometriai számításokhoz.
A másik pályázatom alapját a turizmus 11. évfolyamának tantárgyainak egymásra épülése tette lehetővé. A legfőbb célom az volt, hogy a tanulókban felébresszem azt a tudatosságot, amivel majd akár a saját vállalkozásukban is megtervezhetik az utazási irodájuk árualapját, és felépíthetik egy utazási termék reklámkampányát. A beutaztató utazásszervezés teljes folyamata tervezésen és több tényező tudatos összehangolásán alapul. Ennek a menetét diákok a feladatsor végére teljesen átvették, és rengeteg ötlettel a saját egyéniségüket beleépítve színes, figyelemfelkeltő, akár valódi piaci helyzetben is hiteles reklámanyagokban mutatták be a kikalkulált utazási csomagokat.
A módszertani pályázat idei témája, a tervezés, kifejezetten felkeltette az érdeklődésemet. Személyes tapasztalatom, hogy a diákjaink nagy része utolsó pillanatban oldja meg a feladatait, és nem tervezi meg a tanulását vagy az időbeosztását előre. Mindkét pályázatom olyan tantervet és feladatsort tartalmaz, ahol nem csak én magam terveztem meg a tanítást, hanem a tanulóknak is előre kellett gondolkodniuk és megtervezniük a munkájuk a menetét. Öröm volt látni rajtuk a jogos büszkeséget nemcsak a szép virágoskertek, hanem az elemzett tervrajzok és számítások miatt is, és nemcsak a mutatós reklámanyagok, hanem a kidolgozott, nem kicsit bonyolult számítások önálló levezetése után is.
Kíváncsian várom a jövő évi módszertani pályázat témáját!
Vélemény, hozzászólás?