Kuna Éva vagyok, 2022 szeptembere óta tanítok magyar nyelv és irodalmat a BGSZC Harsányi János Technikumban, így első alkalommal veszek részt ezen a pályázaton. A szakmai pályázatok lehetőséget adnak arra, hogy külső visszajelzést kapjunk a munkánkról, így lelkesen vállalkoztam erre a próbatételre. Óráimon gyakran használok dalszövegeket, mert képesek hidat képezni a diákok és a szépirodalom között. Óriási átalakuláson ment át a magyar nyelvi norma szókincse az utóbbi időben, így a 20. század előtti szövegek nehezen értelmezhetőek a mai diákok számára, egyre többször kérdezik meg bizonyos szavak jelentését. A mai magyar dalok sokszor ugyanazokat az érzéseket fogalmazzák meg, mint irodalmunk nagyjai, így párban tudunk velük dolgozni. A zene támogatja a szépirodalmi szöveg megértését, ezzel fejlesztve a tanulók szövegértési kompetenciáját, sikerélményt adva a feladat megoldása közben. Az összehasonlítás fejleszti a figyelmet, kritikai gondolkodást, az eltérések értelmezése még inkább mélyíti az elemzés, indoklás képességét.
Sokszor használom a klipeket is, hiszen a vizualitás egyre nagyobb teret foglal el az életünkben, a fiatalokében még inkább: Instagram, TikTok, SnapChat. De az, hogy nézik, még nem jelenti azt, hogy értik is. Emiatt fontosnak tartom azt is, hogy ezen mozgóképi elemek értelmezésével, vizsgálatával fejlesszem a tudatos kép, fotó használatot, szerkesztést. Marketing szempontból ez a tudás elengedhetetlen a mai világban.
A diákok nagyon szeretik ezt a módszert, hiszen ismerik a dalokat, gyakran a kedvenceik szólalnak meg. Úgy sajátítanak el nélkülözhetetlen képességeket, hogy közben nem érzik „hagyományos tanulásnak”. Én azért szerettem meg nagyon a dalokat, mert igazán gazdag módszertani lehetőség rejlik bennük: lehet csoport munka, páros munka; dolgozhatunk együtt, önállóan; kreatív írás gyakorlat is építhető rá; írhatunk, beszélhetünk; összehasonlító esszé is születhet megadott szempont alapján.
Vélemény, hozzászólás?