Egy tanár, két pályázat a Vargából:
Zsidónegyed – Bulinegyed?, Gothárd-Wilk Andrea, BGSZC Varga István Közgazdasági Technikum
„Az iskolánkban a tanév végén újra személyes jelenléttel is megvalósuló projekthétnek olyan tematikát kerestem, ami lehetőséget adott turisztikai és közismereti tantárgyak, valamint a szakmai angol nyelv szókincsének bővítésére és gyakorlati használatára. A VII. kerületi Zsidónegyed, Budapest egyik legnépszerűbb vonzerőjére esett a választásom. Mi lenne kézzelfoghatóbb desztináció a fiatalok számára, mint az a kerület, ahová barátaikkal éjszakai szórakozóhelyekre járnak? De vajon tudják-e a diákjaink, milyen különleges épületek között buliznak, a tűzfalakon szereplő, ma már művészeti értékű falrajzok és falfestmények mikre vagy kikre utalnak, és milyen felemelő vagy tragikus emberi sorsok kapcsolódnak a kerülethez? Össze tudják-e kapcsolni a turizmus elmélete során tanultakat a látottakkal, miközben a negyed utcáit járják? … A projekthét egyik kihívását az adta, hogy nem az összes tanuló volt személyesen jelen, néhányan online vettek részt a munkában, emiatt az osztályfőnökökkel folyamatosan ellenőriztük, hogy a munkamegosztás, és minden tanuló aktív részvétele megvalósuljon. Technikailag azt is meg kellett oldanunk, hogy a teljesen online dolgozó csapatok Google Meet segítségével tartották meg az előadásukat, és az online kapcsolat segítségével végig tudták hallgatni a személyesen jelen lévőket is.”
Tanulási eredmény: „turisztikai szókincs aktív és pontos használata angol és magyar nyelven”
Tanulói önértékelés: „Számomra a legérdekesebb feladat az első napon a ruhatervezős volt.”
Az égbolt fényes lakói, Gothárd-Wilk Andrea, BGSZC Varga István Közgazdasági Technikum
„Az online oktatás idején, 2020. decemberében valósítottam meg az iskolánk 9.D osztályának tanulóival ezt a sikeres matematika projektet. Ez az osztály a koronavírusnak köszönhetően alig 2 hetet tudott személyesen együtt tölteni a 2020/21-es tanévben, és olyan tematikát kerestem számukra, ami lehetőséget adott a hatványozás és a számok normálalakjának gyakorlati hasznosításának látványos bemutatására, és segít a közösségük összekovácsolásában. A projekt témája: Az égbolt fényes lakói, azaz a csillagok, a galaxisok, és Naprendszerünk bolygói évezredek óta foglalkoztatják az emberiséget. Ősemberek, sumérok, maják, egyiptomiak, a középkor és az újkor csillagászai mind az eget kémlelték, és megalapozták mai tudásunkat. A tengerészeket az égbolt jelenségei segítettek eligazodni, és a képzelet rengeteg formát vélt felfedezni a csillagok mintájában. A diákok feladatul azt kapták, hogy mutassák be az évszakok, illetve féltekék eltérő mintázatú égboltjainak legfényesebb lakóit, azaz ismertessék az adott témakör szerinti égbolt 3 legjellegzetesebb csillagképét, annak legfényesebb objektumát (ez lehet bolygó is) és 1 galaxisát – csillagképekkel, esetleges érdekes mitológiai/népi történettel, illetve a csillagképeket alkotó csillagok, galaxisok távolságának (fényévben és kilométerben is megadott) kiszámításával.”
Tanulási eredmény: „a tanuló a bennünket körülvevő makrovilág jelenségeiben összekapcsolja a természetismeret és matematika tantárgyak során tanult ismereteket”
Tanulói önértékelés: „Nagyon érdekes volt nem mindig ugyanolyan feladatokat megoldani.” „A kedvenc hobbim a Zodiákus, bárcsak többször végezhetnénk ilyen feladatokat!” „Szerettem a mitológiai történeteket.” „Jó volt együtt dolgozni, és nem csak egyedül ülni otthon.” „Inkább ilyen projektfeladatot készítenénk a témazárók helyett.”
Vélemény, hozzászólás?