Békésy és Vásárhelyi… Variációk társasjátékra
Melyik híres író/költő vagyok, avagy készüljünk az érettségire játékosan (Ősz István, BGSZC Békésy György Technikum)
„Az óra ötletét egy padláson talált régi társasjáték adta, melyről én már réges-régen elfeledkeztem és álmomban sem gondoltam, hogy a ma fiataljait érdekelheti. Ez a játék a Kérdezz! Felelek címet viseli, még tévés vetélkedő is volt belőle annak idején. Mikor az általános iskolás gyermekemmel leültem játszani egy próbakört, akkor döbbentem rá, hogy ez a játék bizony tetszik neki. Főleg azok a kérdések tetszettek neki, amire a tanulmányai során elsajátított tudásából tudott válaszolni. Az ötletemet megerősítette az idei magyar nyelv és irodalom érettségi érvelés kérdése is, hiszen pont a társasjátékok „menőségéről” volt benne szó. Természetesen magyartanárként szűkítettem a kört és alapvetően kultúrtörténeti korszakokban és egyes alkotókban gondolkodtam, mikor kidolgoztam az órai feladatok menetét.”
Tanulási eredmény: „megállapodás a megannyi szerző közül három kiválasztásában”
Tanulói önértékelés: „11 fő más tantárgyból is készítene ilyen kártyácskákat, 4 fő csak irodalomból, 2 fő számára pedig elég volt ez a feladatmennyiség is.”
Társasjáték oktatási célú felhasználása – egy pilot projekt bemutatása (Dr. Tenk András és Tóth Bálint, BGSZC Vásárhelyi Pál Technikum)
„A kutatásunk alapkérdése az, milyen eredményességgel alkalmazhatóak konkrét ismeretek oktatására a piacon széles körben elérhető, ún. „gamer” társasjátékok, és ez az eredményesség milyen irányba és mennyiben tér él a megszokott frontális oktatás eredményességétől. … Fentiek függvényében a javaslatainkat és következtetéseinket az alábbiakban foglalhatjuk össze: a hagyományos (frontális) tanórai foglalkozások mellett érdemes lenne bevezetni a társasjátékozós órákat, és a két módszer előnyeit kombinálni, …”
Tanulási eredmény: „Városok egymáshoz viszonyított helyzetének megismerése, memorizálása”
Tanulói önértékelés: „A kérdőív alapján megállapítható, hogy a diákok szignifikánsan pozitív érzelmi reakciókat mutatnak a játékos foglalkozás során, mint a PowerPoint-bemutató alatt, és ez kiterjed a kognitív/viselkedési mutatóikra is”
Vélemény, hozzászólás?