Noémi a Keletiben, Péter a Károlyiban tanít, mindketten magyar nyelvet.
Kosztolányi Fürdés (Nagy Noémi, Budapesti Gazdasági SZC Keleti Károly Közgazdasági Technikum)
„A tanóra összeállításánál kiemelt célom volt, hogy a tanulók képet kapjanak arról, hogyan kell egy számukra ismeretlen novellát elemezniük. … Négy nagy szakasszal dolgoztunk, a szöveg egy-egy pontján megszakítottuk az olvasást, és a tanulók csoportban, kötött időkeretben az addig megismert szövegrészlet alapján válaszolták meg a Sutoriban kiadott kérdéseket. Ezek között szerepelt olvasottságot mérő kérdés, elemzést segítő gyűjtőmunka jellegű feladat és jósló feladat is. Minden blokk tartalmazott időkitöltő szorgalmi lehetőségeket is, amely a differenciálást is lehetővé tették: pl. tudtad-e érdekességek, internetes keresés, tantárgyi koncentrációt megteremtő feladat. Minden szakasz végén közösen összegeztük az adott szakaszra vonatkozó kollektív tudásunkat.”
Tanulási eredmény: „Folyamatos fejlesztéssel a diákok képessé válnak megfogalmazni az érvekkel alátámasztott személyes véleményüket egy-egy irodalmi műről.”
Tanulói önértékelés: „Jól éreztem magam az órán, már nem is aggódom annyira az érettségi miatt. 😊 Ja, de! 😊 Nem is tudtam, hogy ennyi mindent meg tudok állapítani egyedül egy novelláról. Jó volt, hogy csoportban dolgoztunk, és hogy nem egyszerre olvastuk el a novellát, hanem mindig egy kis részt, mert így jobban tudtunk válaszolni a kérdésekre. A megbeszélések alatt elég nagy volt az alapzaj, mert mindenkinek megvolt a saját véleménye. Durva, hogy a fiúknak igaza lett, mi más folytatást jósoltunk.”
Saját pokol Dante Pokla helyett ma, a miénk (Mezei Péter, Budapesti Gazdasági SZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum)
„Házi feladatként a gyerekek elkészítik „saját poklukat”, vagyis ebben besorolják, melyik bűnt mennyire tartják komolynak, hogyan súlyoznák egymáshoz képest – ahogy végül is Dante is tette a maga korában, persze Arisztotelész Etikájára alapozva. Ők most saját ítélőképességükre hagyatkozhatnak. … A tanulók így rávezethetők, hogy sokkal inkább a megbocsájtás, elfogadás, tolerancia, de legfőképp a megelőzés volna a helyes hozzáállás a környezet részéről. Így értelmét veszti mai világunkban a körök rendszere, legfeljebb az derül ki, mennyire súlyosan sérült lelkileg az elkövető, aki idáig jutott.”
Tanulási eredmény: „Kritikusan szemléli az ítélkezést; belátja, hogy a bosszú, ellenségeskedés nem vezet jóra; önkritikusan áll a hasonló helyzetekhez.”
Tanulói önértékelés: „Szerintem ez volt az egyik, hanem a legértékesebb óra, én kifejezetten szeretek ilyen dolgokról elmélkedni és filozofálni mint most például a pokolról.Úgy gondolom, hogy az ilyen téma az ahol mindenki úgy igazán ki tud bontakozni és mindenkinek a véleménye sokat elárul az adott emberről.Jó lenne még több ilyen elmélkedős óra.”
Vélemény, hozzászólás?