Tegnap Tóth Gergely Levente folytatta az online műhelyek sorozatát Hajszál a levesben című projektjének bemutatásával.
Tóth Gergely Levente komplex természettudományt és matematikát tanít a Hunfalvyban és kihívásként élte meg a projektírás feladatát. Elmondása szerint az első 1,5-2 hét azzal telt, hogy rengeteg ötlete, gondolata között próbált rendet teremteni. Előadásában kiemelte, hogy a projekt szabadsága és a szükséges keretek felállítása volt az a két pont, ami a legtöbb feladatot adta számára. A keretek kitűzéséhez végül egy, a feleségével folytatott beszélgetés segítette hozzá, innen jött az alapötlet (anyaghányad számítás és éttermek). „Nincsen Ádám Éva nélkül” – mondta előadásában. A szabadságot az adta számára, hogy jobban utánanézve a projektpedagógiának azt tapasztalta, hogy nincsenek egységes megközelítések.
Elsőre félelmetesnek tűnt ez az alkotói szabadság, de aztán eldöntötte, hogy az út hosszú ugyan, de az eleje és a vége ismert. Az, hogy ezt az utat milyen „cipőben” járják be a tanulók, eltérhet, viszont az állomásokat, amik szintén a keretek részei, az oktató rögzíti. A tanulók ugyanoda kell, hogy megérkezzenek. Több kollégájával konzultált az egyes tananyagtartalmakról, inkább informális beszélgetések voltak ezek: séta közben, egy rövid telefonbeszélgetés vagy e-mail váltás során tájékozódott a kapcsolódó tantárgyak vonatkozó tartalmáról.
A tanulási eredmények bemutatására külön hangsúlyt fordított, és utalt arra is, hogy ezeket milyen formában fogalmazzuk meg adekvátan (E/3, jelen idő). Projektje azonban nem korlátozódott a tanulási eredményekre, szem előtt tartotta az összeállításkor azt is, hogy a kulcskompetenciákat is fejlesszék a feladatok, a problémák.
Mind tartalmában, mind pedig módszereiben színes anyagot tárt elénk: csoportmunka és szakértői mozaik egyéni felelősséggel, önirányított tanulás az online térben, problémák körbejárása, vita és feladatmegoldás egyaránt szerepelnek a projektben. Ebben a „kirakósban” hol egy izgalmas feladatlapot oldanak meg a tanulók egyénileg, hol egy gondolattérképet állítanak össze közösen, hol pedig sok-sok feladattal kell megküzdeniük úgy, hogy senki nem húzhatja ki magát a munkavégzés alól, és minden résztvevő begyakorolja például a függvényszerkesztést. Szembesülnek a limitált erőforrások problémájával, ami rákényszeríti őket a hatékony feladatmegosztásra és -végzésre.
A 45 perces előadás után a résztvevők 30 percig bombázták még a kollégát kérdéseikkel, és egy inspiráló beszélgetés kerekedett ki a bemutató után. Amint megvalósul a projekt, szervezzük az újabb alkalmat, hogy meghallgathassuk a tapasztalatokat.
Vélemény, hozzászólás?